Selasa, 16 November 2010

"sehari sebelum raya haji"

Sedang asyik saya melayan lagu..tiba- tiba saje saya dengar bising. saya pun menjenguklah  ditepi tingkap dan saya melihat sekumpulan kaum hawa sedang bermain dengan gembiranya. saya pun perhatikanlah mereka sebab nak tahu permainan apa yang sedang mereka main.  mula- mula tu saya tak tahu juga apa yang mereka main tetapi bila diperhatikan dengan betul- betul rupa- rupanya mereka sedang bermain satu permainan tradisional iaitu dikenali sebagai  "galoh panjang" di kampung saya tetapi kalu di kawasan bandar saya tak tahu apa yang mereka panggil tentang permainan tu.

Apabila saya tengok mereka bermain saya, tiba- tiba saya teringat zaman waktu kecil. saya pun pernah bermain permainan itu dengan adik- adik saya dan juga sepupu..dulu, waktu kecil tak ada tanggungjawab yang perlu dipikul, semuanya diuruskan oleh mak dan ayah. rindu pula pada zaman tu. sekarang bila dah besar semua dah ada tanggungjawab masing- masing.sekarang ini ada yang sudah bekerja, belajar dan ada yang sudah berkahwin dan mempunyai anak. 

Tahun ini pertama kali saya tidak beraya dengan keluarga. macam manalah ya saya nak hadapinya..takut juga.. hehehehe.....    sebab hari ini saya dapat bertahan lagi daripada menangis tetapi kalau esok saya tak tahulah macam mana bila saya mendengar  takbir raya berkumandang. harap- harap saya tabah menghadapi dugaan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan